București, 25 septembrie 2023. 129 de profesori din opt școli din județul Dâmbovița au învățat cum să pună starea de bine a lor și a elevilor între prioritățile activității lor didactice, astfel încât emoțiile să fie mai ușor exprimate, iar conflictele din clasă și cancelarii gestionate într-un mod sănătos. Proiectul a fost implementat de Asociația pentru Valori in Educație (AVE) București și coordonat de psihologa Domnica Petrovai și Mind Education, prin programul “Bine, la Școală”.
Cele 8 școli pilot din clusterul Dâmbovița, parte componentă a Proiectului Edu Networks, implementat de Asociația pentru Valori in Educație (AVE) București, participante la program sunt următoarele:
Școala Gimnazială Buciumeni, Școala Gimnazială ”Gr. Rădulescu”, Bezdead, Școala Gimnazială ”Mihai Viteazul”, Pucioasa, Școala Gimnazială ”Elena Donici Cantacuzino”, Pucioasa, Școala Gimnazială ”Mihai Viteazul”, Târgoviște, Școala Gimnazială Brănești, Școala Gimnazială ”Ion Mareș” Vulcana Băi, Școala Gimnazială ,,Matei Gr. Vladeanu” Cândești-Vale.
Proiectul s-a născut din nevoia profesorilor de a-și forma competențe din sfera socio-emoțională care să contribuie la cultivarea unor relații armonioase în cancelarii și în clase și, implicit, la obținerea unor performanțe mai bune ale elevilor. Toate echipele executive ale școlilor pilot au realizat analize de nevoi și au prioritizat intervențiile, în ciuda programului încărcat, iar intervențiile au constat în webinarii, sesiuni de coaching, plus acces la platforma media sinergie.ro, care conține peste 20 de cursuri din zona dezvoltării personale și emoționale.
“Am constatat că discursul din cancelaria școlii s-a schimbat foarte mult. Profesorii au început să discute despre starea de bine, erau mai grijulii unii cu ceilalți și vorbeau despre relații sănătoase, recunoștință, emoții, empatie sau încredere. Au început să practice și la clasă tehnici de respirație cu elevii, să deruleze mai multe activități în care elevii să vorbească despre emoții, să își recunoască emoțiile și să practice exerciții de depășire a unor momente neplăcute, precum frica, stresul sau conflictele între colegi”, a declarat Claudia Ionescu, director al Școlii nr. 4 Pucioasa, și consultantul educațional al proiectului.
Aceasta a explicat că în programul claselor au fost introduse mai multe practici care i-au ajutat atât pe elevi, cât și pe profesori, să fie conștienți de emoții și să-i sprijine în colaborarea lor. De asemenea, practicile vor continua grație accesului pe care corpul de profesori îl are pe platforma sinergie.ro, singura din România dedicată dezvoltării emoționale și mintale.
“Am inclus în programul clasei mele practici de respirație, activități de lucru în grup, de conectare cu natura, contexte de vulnerabilitate sau de împărtășire, experiențe colaborative. E o mare reușită să accepte, de exemplu, limite și granițe, pentru a avea relații sănătoase.
De asemenea, e o reușită și când copiii sunt conștienți de ceea ce le place sau nu, de ceea ce îi face curioși sau îi plictisește, de ceea ce le e greu sau ușor de făcut. De aceea, în clase, în timpul lecțiilor sau în pauze, sunt mai multe momente de mișcare, exerciții care angrenează simțurile, exerciții de meditație, reflecție și relaxare, deopotrivă”, a mai spus Claudia Ionescu.
Psihologa Domnica Petrovai, coordonatoarea echipei de specialiști care a condus intervențiile din școli, a explicat că programul “Bine, la Școală”, cel implementat în cele 8 școli din județul Dâmbovița, își propune nu doar să îmbunătățească relațiile dintre adulții și elevii din școală, dar și să-i pregătească pe cei din urmă pentru realitățile viitorului.
„Am creat acest program pentru că o minte sănătoasă înseamnă, în definitiv, o viață bună, responsabilă, cu impact pozitiv asupra stării de bine a tuturor celorlalți, elevi, colegi, familie. Toate studiile arată că 85 la sută dintre profesiile pe care actualii elevi le vor avea peste 10-12 ani nu au fost inventate, încă. Tocmai de aceea, acțiunile noastre merg în această direcție, pentru a-i pregăti pe copiii din școli pentru meseriile viitorului, a-i dezvolta emoțional și a le crește reziliența. În lunile în care am lucrat cu cele opt școli din Dâmbovița, am observat cum atitudinea adulților din școală s-a schimbat, cum subiecte care altădată erau ocolite acum sunt discutate deschis, iar emoțiile adulților și copiilor nu mai sunt ignorate”, a explicat Domnica Petrovai.
Programul “Bine, la școală” a fost implementat în opt școli din județul Dâmbovița, de Asociația pentru Valori in Educație (AVE) București și a fost coordonat de Domnica Petrovai și Mind Education.
“Bine, la școală” este un program dezvoltat de Mind Education, prin care cultivăm sănătatea emoțională și relațiile armonioase la școală. Programul contribuie la crearea unor contexte în care adulții își pot dezvolta competențe care să favorizeze încrederea și siguranța la locul de muncă, pot acorda o mare atenție sănătății mintale și emoționale. Este croit și pentru a sprijini copiii să dobândească abilitățile și cunoștințele de care au nevoie. Programul este destinat întregii comunități care se coagulează în jurul unei școli, elevilor și adulților (profesori și părinți) deopotrivă.
Pentru mai multe informații:
Patricia Fedorenco
PR Manager Mind Education
0742 823 421